Wat neem ik mee op wandelreis?

22-12-2019

 Wandelen doe je het liefst met zo weinig mogelijk balast, maar wat neem ik nu net wel mee?

Voor mij is het een sport geworden om zo weinig mogelijk mee te nemen. Naar gelang de duur van de reis uiteraard. Mijn eerste Camino had ik een vrij grote rugzak, handig om veel in kwijt te kunnen dacht ik toen. Maar dat is het net, je neemt dan ook meer mee, want je hebt plaats. Nu heb ik een relatief kleine rugzak maar een heel handig ding. De rugzak moet vooral goed zitten, je schouders niet teveel belasten. Ook altijd handig als je riemen hebt op je heupen, zodat het gewicht daar ook gedragen wordt. Essentieel: een regenjasje, of zo een opgevouwen poncho van plastiek, een warm truitje, wandelsokken en dan liefst drie paar. Ondergoed en twee lichte t- shirts, die snel drogen. Een korte en een lange broek. Een klein handdoekje, zwemgerief en flip flops, heerlijk als je ze na een lange wandeling en douche kan aan doen. Toiletzak: Tandenborstel, zeep, ontsmetting, pleisters, zonprotectie, naald en draad( lees artikel Camino Frances en je weet waarom). Ik neem ook altijd een boek mee, een dwarsligger en een notitieboekje. 

Als je verblijft in de refugios raad ik aan om een lakentje mee te nemen, eentje waar je in kan kruipen. Ik heb al teveel verhalen gehoord over wandelaars die een soort bed vlooien hadden en echt helemaal vol beten stonden. Een kaart is niet nodig maar soms wel fijn. Een kleine zaklamp voor als  je vroeg vertrekt. Wandelstokken zijn soms wel aan te raden, zeker bij het klimmen. Maar vooral: hele goede wandelschoenen, liefst een maat te groot, je voeten gaan zwellen en je wilt niet gekneld zitten. Met je schoenen krijg je een soort haat- liefde verhouding, je hebt ze nodig maar soms zou je ze weg willen smijten.... maar wanneer puntje bij paaltje komt zijn ze je beste vrienden. 

Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin