Wandelen in Noord- Holland

26-07-2021
Af en toe moet een mens uit zijn comfortzone stappen. Daarom ruil ik mijn vertrouwde Zeeland in voor een kort weekje Noord- Holland. Het is hier, zo blijkt zeker zo mooi... zelfs nog mooier. Ik logeer in Groet, een vriendelijk en klein dorp in de gemeente Bergen. 

Beeld je in....duinen, bossen, polders, zee, natuur en rust. Dit alles maakt deze streek een walhalla voor wandelaars! 
Vlakbij Groet ligt Schoorl, hier kan je de hoogste klimduin beklimmen. De duin is maar liefst vijfenvijftig meter hoog. Eens je de top hebt bereikt, kan je genieten van het uitzicht. Achteraf hol je naar beneden en krijg je er een gratis verjongingskuur bij. 

Vanuit het centrum van Groet wandel ik op dag één door de duinen naar het strand. Niet alleen het dorpje oogt vriendelijk, ook de bewoners 'groeten' mij met een glimlach. Dit maakt me instant blij. Onderweg kan je steeds paaltjes vinden die je de juiste weg wijzen en de exacte afstand weergeven. Handig.

Wat is het hier mooi, enkel natuur en stilte. Ik geniet.
Ik ga naar Hargen aan zee, het eerste strand vanuit Groet. Hier kom je ook met de auto of camper en kan je de auto parkeren op de grote parking. 
In het recent gerenoveerde strandpaviljoen 'Hargen' kan je stoppen voor een koffie of hapje.
Op het strand doe ik mijn wandelschoenen uit en laat mijn voeten genieten van het frisse zeewater en wandel zo verder naar het strand van Camperduin. Hier passeer je ' De jongens uit Schoorl' een evenementenbureau waar je terecht kan om te suppen, surfen met zowel collega's of gewoon solo. Vanuit Camperduin wandel ik langs de duinen terug naar Groet.

Dag twee trek ik door de Schoorlse Duinen, Nederlands hoogste duingebied. Meer dan zestig kilometer wandelpad door bos, heide en duinen. Een broedplaats voor tientallen vogelsoorten. Ook heb je een grote kans de 'Small five' tegen te komen... spechten, zandhagedissen, rode bosmieren, konijnen en nachtzwaluwen behoren tot dit groepje.
Vanuit het bezoekerscentrum starten verschillende wandelingen. Ze maken steeds een lus, waardoor je weer aan je startpunt eindigt. Er is ook een speelbos voor kinderen en je kan er iets drinken. Er starten hier ook boswachterwandelingen, de route bekom je door een QR code te scannen. Ik heb gekozen voor de blauwe wandeling, deze gaat naar de zee en terug en is tien kilomter lang. 

Het is een ideale wandeldag. De zon schijnt en er waait een heerlijk windje. Bij aanvang moet ik een trap op. Niet zo maar een trap, hij telt honderdvijfenvijftig treden. En dan moet mijn wandeling nog starten!
Bovenaan heb je wel een fantastisch uitzicht. Al gauw wandel ik door het bos en tien minuten later is het pad van mij alleen. Het is hier echt bijzonder mooi en rustig. Af en toe is er wel een hoogteverschil en moet er wel geklommen worden. Na een tijdje wandel ik door begrazingsgebied en kom ik een beetje later een stel runderen tegen die liggen te slapen in de zon. Ik ontdek dat er een stier tussen zit dus sluip ik heel stilletjes verder. Zo blij dat ik.mijn rode shirt niet aan heb. Een vijftal kilometer verder zie ik een streepje zee. Op strand eet ik mijn lunch en geniet van het uitzicht. Daarna zet ik mijn tocht verder.

Op dag drie ruil ik mijn wandelschoenen voor een fiets. Wie van fietsen houdt is hier zeker ook op zijn plek. Eerst fiets ik naar de hoge klimduin in Schoorl waar ik mezelf trakteer op een heerlijke koffie van Joop, een nieuw koffietentje, lunchplek in Schoorl. Daarna fiets ik naar Bergen. Mijn fietstocht gaat een stuk door het bos en langs de weg. Ik passeer 'Klein Zwitserland' een kunstgallerij waar je steeds even kan binnenspringen om wat werken te bewonderen van lokale kunstenaars.
Bergen wordt dan ook wel eens een kunstenaarsdorp genoemd. In Bergen kan je een paar leuke winkeltjes en cafeetjes vinden.

Vanuit Bergen fiets ik door naar Bergen aan Zee en achteraf fiets ik door de duinen terug naar Groet. 
 
De volgende dag kies ik voor de witte route.
De stuifduinentocht. Deze tocht is iets avontuurlijker, maar dit is echt wel Schoorl in  zijn allerpuurste vorm. Af en toe krijgt de wind hier vrij spel en wordt het zand hier in mijn ogen gestrooid. De wandelroute is zeventien kilometer lang en wordt aangegeven door witte pijltjes. Het blijkt een erg pittige maar bijzondere wandeling. Deze wandeling start ook aan het bezoekerscentrum in Schoorl.
 
De volgende dag doe ik rustig aan en geniet van het strand.
Ik moet zeggen deze streek is zeker een aanrader voor wie van wandelen of fietsen houdt.
Je kan een huisje huren of een kamer boeken in jeugdherberg 'Dopersduin', deze is zeer mooi gelegen. Ook zijn er een paar leuke hotels in de buurt. In de zomer is het hier fijn, maar ook in de herfst of winter is het hier heerlijk vertoeven. Een beetje verder op in Den Helder kan je oversteken naar Texel.  
Maar dat is voor een ander artikeltje.  

 

 

Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin