Camino Portugues

30-12-2019

Na mijn eerste Camino had ik al gauw de smaak te pakken en begon ik mijn tweede te plannen. Het werd er een stuk van de Camino Portugues. De kustroute, vertrekkende vanuit Porto. Ik wandelde deze Camino in Juli, de temperatuur viel goed mee... zeker omdat je naast Atlantische oceaan loopt.
Maar natuurlijk kan het er in de zomer ook heel warm worden. 


Porto, wat een prachtige stad. Authentiek, relatief goedkoop, en veel bezienswaardigheden en lekker eten. Het was dus zeker fijn om mijn camino hier te starten. Ik had mijn Credencial op zak en was er klaar voor. Er werd mij aangeraden om te vertrekken in Matosinhos, aan de kust van Porto. Vanuit het centrum kan je heel gemakkelijk de bus nemen. Matosinhos is een heel fijn plekje met leuke adresjes, nog een koffietje en een pastel de nata en ik was er klaar voor.

De eerste dag was het vooral lopen langs de kust, op de dijk, boulevards, wat gemakkelijk en aangenaam wandelen was. Na een tijdje liep ik op een aangelegd wandelpad, dat je eigenlijk een heel groot stuk van de route kan volgen. Algauw voelde ik me volledig relaxt met het zout op mijn huid en mijn haren in de wind. De meeste mensen die ik ken worden onrustig van wind, maar op mij heeft het een rustgevend effect. De wandeling was heel gemakkelijk en ook rustig. Anders wel dan mijn eerste Camino, waar je meer culturele stops hebt en elke dag wel een aantal keren wordt begroet door 'Buen Camino'. Je bent hier vooral dicht bij de zee en jezelf.

Mijn eerste stop bereikt na 22,5 km. Vila do Conde, schattig stadje. Mijn b&b lag aan het water, met uitzicht op de bootjes. Die avond was het beginnen regenen en kroop ik op tijd in mijn bed.

Fris kon ik aan volgende etappe beginnen, die gaat naar Esposende. 

Het bleek een heel afwisselende dag, de kust werd afgewisseld door een eucalyptusbos. Uren gewandeld zonder iemand tegen te komen. In Fao gestopt in Sport Cafe, een klein en schattig cafeetje uitgebaat door symphatieke Portugees. Hij houdt heel veel van de peregrinos en wil met hen op de foto, wil weten waar je vandaan komt. Ook geeft hij iedereen een steentje mee voor goed geluk. Na Fao is het niet meer ver tot Esposende. Ik merk al gauw dat dit een plekje naar mijn hart is. Mooie dorpskern, wandelpad naar de oceaan, openbaar zwembad en gezellige restaurantjes. Niet te druk, overzichtelijk. Hier kom ik zeker terug met mijn lieve zoon. ik verbleef in Esposende Guesthouse, echt een topplekje. Je kan kamer alleen boeken met zicht op zee. Niet duur, heel gezellig en proper. https://esposendeguesthouse.com

Mijn volgende stop was Viano do Castelo, een heel mooie stad. De wandeling was wel wat zwaarder en mijn voeten deden pijn. Klimmen, klimmen en nog eens klimmen.

Bij aankomst werd ik wel getrakteerd op een prachtig uitzicht.

Viano de Castelo heeft iets prestigieus. Veel cultureel erfgoed ook, indrukwekkende architectuur. 

Die middag heb ik nog wat rondgewandeld in de stad en genoten van verse 'lula', inktvis en een vinho branco. Daarna met boek in bed want morgen wordt het zware dag, 29km.

De volgende dag vertrokken na een snel ontbijt. Het werd een hele speciale dag. Gewandeld op afgelegen magnifieke stranden. Wat sommige mensen aan de overvolle costa’s doen blijft mij een raadsel! Af en toe gestopt om te genieten van de omgeving en frisse duik in het water.

Moe maar voldaan aangekomen In Caminha. Onderweg had ik mijn wandelschoenen ingeruild voor sandalen maar dat bleek achteraf geen goed idee. Mijn twee kleinste tenen liggen volledig open tot op het vlees. Pijnlijk. Hier eindigt mijn Camino nummer twee, een redelijk korte maar deugddoende wandelreis die ze weeral niet kunnen afpakken. 

Van Caminha neem ik de trein naar Porto waar ik nog twee dagen extra heb om de stad nog beter te verkennen. Vermits mijn voeten het hebben laten afweten besluit ik een fiets te huren en dat bleek een topplan. Langs de Douro kan je een heel eind fietsen tot aan de zee, zeker doen!

Als je voor de eerste keer een camino wandelt zou ik misschien toch voor de Frances gaan omdat de ervaring op zich toch net iets specialer is. Voor wie een lange afstandswandeling wil met de zee aan je voeten, is de camino Portugues zeker een optie.






Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin