Lissabon met zoon

30-01-2022

Een citytrip. Voor sommige lijkt het misschien vermoeiend, mij laadt het op. Nieuwe omgeving, andere mensen, indrukken. Ander licht, lucht. Het geeft me telkens nieuwe energie. Creativiteit. Ik had aanvankelijk Malaga gekozen, zoon prefereerde Lissabon en kreeg zijn zin. Als ik in een stad ben boek ik liefst een appartementje tussen de locals. Zo waan ik me even inwoner en beleef ik het iets of wat echter, of althans dat is toch zo in mijn hoofd.

We kozen een airbnb in de wijk Alfama, de oudste wijk van Lissabon. Een voormalige visserswijk, tussen het Castelo en de Taag. Kronkelende, steile en smalle straatjes en kleine winkeltjes. Al slenterend word je hier vergezeld van de bitterzoete Fadomuziek.

Eigenlijk verkies ik Porto, vooral omdat ik Lissabon met momenten zo druk heb gevonden, overladen met toeristen. Maar ik ben aangenaam verrast, in de winter en in coronatijden is het hier blijkbaar erg rustig en uiterst aangenaam vertoeven. 

Met een puber op vakantie is compromissen maken. Mijn zoon houdt van actie. Ik heb op voorhand alvast een fietstocht geboekt doorheen de stad van een halve dag. En  ook hou ik een dagje surfen in gedachten.

Dag 1:  In het vliegtuig wordt ons meegedeeld dat we zeker twee uur moeten wachten, te veel mist in Lissabon. Voor een normale mens is dit normaal nieuws, voor iemand met vliegangst zoals ik, is dit geen goede start. Ik begin direct te surfen op het net... weerbericht Lissabon... Vind niks dat op mist wijst en verzin al een scenario in mijn hoofd dat het de motor is en dat ze de mist als dekmantel gebruiken. In de late namiddag landen we dan toch veilig in Lissabon en nemen een taxi naar ons flatje. Flatje is helemaal top! Regendouche, keuken met alles erop en eraan, goed bed en heel rustig. Voor 45 eu per nacht, goeie deal. Na een douche en wat uitladen wandelen we nog even rond in de buurt en doen we alvast wat boodschapjes. Na een lekkere maaltijd en serie in bed gaan we slapen.

Dag 2: We staan op met wolken en gaan ontbijten in een lokaal bakkertje, heerlijke koffie en een pastel de nata. We lopen wat rond in de stad en de zon komt er helemaal door. Zoonlief heeft zin om de zee te zien. We besluiten de trein te nemen naar Cascais vanuit Cais do Sodre. Ook hier is het heerlijk rustig, we gaan op terras lunchen en genieten van de zee en de lucht. We leggen ons op het strand en dutten wat weg, heerlijk. Die namiddag wandelen we nog wat rond en nemen de trein terug. Het station is paar kilometer van ons flatje. We nemen een elektrische step en met de wind in onze haren rijden we naar huis. De steps staan hier overal, super handig. 

Dag 3: Alfama. Vandaag heb ik nood aan cultuur. In Alfama zelf is er eigenlijk best veel te zien. We starten met Santa Engracia, een mooie voormalige kerk. Hier liggen een aantal belangrijke figuren begraven. Onze volgende stop is Sao Vicente de Fora, een kerk en klooster dat dateert uit de zeventiende eeuw. Het is een van de belangrijkste maniƫristische gebouwen in Portugal. Echt de moeite. Hier brandden we een kaarsje, dat doe ik in elke stad. We klimmen verder naar het Castelo de Sao Jorge. De oudste bekendste vestiging dateert uit de tweede eeuw voor Christus. Hier zijn overblijfselen gevonden van de Grieken, Carthagenen, Romeinen en Arabieren. Hierdoor werd de bezetting van deze regio in verre tijden bevestigd.

Ook slaan we het Miradouro de Santa Luzia niet over en genieten even van het uitzicht. Genoeg cultuur voor vandaag, daarom wandelen we door de wijk Chiado en ruilen de kerken in voor etalages. Achteraf wandelen we tot aan de Taag en besluiten we nog even naar LX te gaan om iets te eten. LX is een industrieel terrein onder de brug waar creatievelingen zich gevestigd hebben. Je vindt er leuke winkeltjes, eettentjes en ateliers. Ik had nooit gedacht dat ik het zou doen, maar we nemen een tuk tuk. En hebben een uiterst sympathieke chauffeur, die graag een praatje maakt. In de vroege avond rijden we met de steps langs het water naar huis, wat een heerlijke dag!


Dag 4: Fietstocht door de stad en Belem. Onze fietstocht is georganiseerd door Miguel van Free Bikes. We starten midden in de stad. Lekker hoog. We hebben een tof groepje. Een Mexicaanse vader met zijn drie dochters, een koppel uit Brussel en Amerikaanse vrouw van vijfenzestig die op haar eentje de wereld rondreist, Miguel de gids en wij twee. Het is een prachtige, zonnige dag. Op het programma staat de torre de Belem, Time out Market, Pink Street, Belem gardens, M.AAT, Jeronimos Monestario.

Het blijkt een heerlijke fietstocht langs het water. Met hele fijne en interessante stops, waar Miguel de nodige uitleg geeft met hier en daar de nodige humor. Zeker een aanrader. Die avond eten we in een typisch Portugees restaurantje in Alfama. Super lekker en super goedkoop, Vlees en inktvis.



Dag 5: Dag vijf is ook de laatste. Zoon wil surfen. Ik had ook via airbnb ervaringen een surfles gevonden in kleine groep. Nuno pikt ons op aan het Fenix Hotel in de stad met zijn bus. Ik had op voorhand gezegd dat ik zelf meega en ter plekke ga beslissen of ik ga surfen. Zijn de golven te hoog, dan speel ik liever fotograaf. We rijden naar het strand van Oeiras. Uiteindelijk zijn we met zijn vijven en twee instructeurs. Ik beslis dat ik pas en zet mij op het strand. De zon schijnt en het is hier heerlijk rustig. De golven zijn krachtig en hoog, ik hou af en toe mijn hart vast en ben steeds zo blij dat ik dat kopje uit het water zie verschijnen. Maar hij geniet. Ik geniet. Wat een zalige dag, in januari nog wel. Onze vakantie zit erop. kort en krachtig. En vooral heerlijk! We hebben allebei echt heel veel genoten van Lissabon en komen zeker terug.

https://abnb.me/lAn8xcK9enb       https://abnb.me/riqldVM9enb    

https://abnb.me/rJNzlkP9enb

Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin