Kopenhagen met kinderen

20-12-2019

Het hoeft niet altijd een strandvakantie te zijn. Kopenhagen heeft zoveel te bieden, ook met kinderen. Cultuur, natuur en een hele relaxte sfeer. Ondertussen staat Kopenhagen toch wel in mijn top tien van meest complete en fijne steden die ik reeds bezocht heb.

Die zomer wou ik eens meer een stadsvakantie met zoon. Ik hou van rust en wil met hem in zwembaden ploeteren en mij aan het surfen wagen, maar de nodige portie cultuur mag voor mij toch ook niet ontbreken. Meestal maken we een deal, jij vandaag maar ik morgen. 

Scandinavie, ik kan er niet genoeg van krijgen. Had al eerder Noorwegen bezocht, prachtig land trouwens. Nu hadden we Kopenhagen gekozen. Flatje geboekt in de stad. Ik vind het altijd heel fijn om het gevoel te kunnen krijgen alsof je echt in de stad woont, dat krijg je toch net een beetje meer wanneer je flat huurt ipv hotel. In een ideale, utopische wereld zou ik enkele jaren willen wonen in mijn top 10 steden. Hier zou ik ook best enkele jaren kunnen wonen.

Kopenhagen heeft verschillende wijken met allemaal een aparte sfeer, wij kozen voor Norrebro, een multiculturele wijk met veel leuke eetplekjes, een relaxte sfeer. Ons appartementje bleek al een toffe plek. Wat ik zo fijn vind is dat de meeste flatgebouwen gemeenschappelijke tuinen hebben. Om de hoek zat een leuk parkje met speeltuin, voetbalveldje en paar restaurantjes. Er hing zo een  ongedwonge sfeer. Iedereen leek hier precies zo lief voor elkaar, vrienden kwamen samen picknicken. Veel papa's (met baarden) met buggy's, die mee genieten van het zwangerschapsverlof. Jaegersborggade is een toffe straat met paar leuke en betaalbare eettentjes, koffiebars en donutshop. Er zat aan het parkje ook lekkere en goedkope pizzeria met groot terras.

De eerste dag hadden we besloten om een fiets te huren voor een heel week, dat was goedkoper en het was ons ook dadelijk opgevallen dat Kopenhagen een fietsstad was, het fietspad was dan ook bijna even breed als de rijbaan. Er zijn dan ook veel fietsenwinkels waar je fietsen kan huren in de buurt. 

Tips voor de week:

Den bla planet aquarium: ligt direct aan zee, gemakkelijk te bereiken. Het is het grootste aquarium van Noord-Europa. Buiten kan je uitkijken over de zee, lunchen en kinderen kunnen hier heel actief op ontdekking gaan. Wij combineerden het met middagje strand, Amager strandpark.

Kastrup So bath: Natuurlijk zwembad met zeewater. Alleen al om de architectuur te bewonderen is dit een bezoekje waard. Het is gebouwd in de zee ( zie foto artikel), je kan in zee springen vanaf verschillende hoogtes. Je kan zonnebaden op de pier of op het strand.

Louisiana museum moderne Kunst: Neem de trein in Kopenhagen en op twintig minuten rijden en klein wandelingetje kom je aan in Louisiana museum. Zowaar het mooiste museum dat ik ooit heb bezocht. Pal aan zee, omgeven door heel veel groen, beeldentuin, mooie vaste collectie, heel groot atelier waar kinderen zich kunnen uitleven en heel lekker restaurant maken deze plek heel bijzonder. Trek er zeker hele dag voor uit en neem je zwembroek mee.

Assistens Kirkegard: Ik heb iets met kerkhoven. Ze hebben weliswaar een rustgevend effect op mij. Heel mooie groene omgeving: Begraafplaats van Hans Christian Andersen. Ook fijn om hier te picknicken tussen de locals.

Botanisk Have: Botanische tuin in het centrum van kopenhagen. In de tuin kan je uren ronddwalen, de serres bezoeken. De toegang is gratis.

Tivoli: Na wat verplichte cultuur, kiest zoon voor een pretpark in de stad. Tivoli ligt pal in het centrum en is zeker een bezoekje waard. Het pretpark bestaat sinds 1843, en is best wel mooi. Je betaalt inkom, maar de attractie's betaal je apart. Het is omgeven door mooie tuinen, planten en bloemen. 

Boottocht met gids: In de haven maakten wij een boottocht met gids. Fijn om te doen, en wat extra info te krijgen: Vaart langs kleine zeemeermin.

Christiana: Krakers, kunstenaars en hippie's hebben zich hier gevestigd. Je kan hier gallerie's bezoeken, wat rondwandelen, iets drinken. Wel eens leuk om te zien. Op deze creatieve plek mag niet met de auto gereden worden en hier mogen geen foto's getrokken worden.

Kopenhagen is echt een hele complete stad, heel fijne en positieve sfeer. Ook met kinderen echt een aanrader. Huur zeker een fiets en verplaats je tussen de locals.



Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin