Baskenland

25-12-2019

Pais Vasco, Wat ben jij mooi! Jouw eten, jouw natuur, jouw steden, jouw mensen....maken jou zo uniek!

De eerste keer dat ik In San Sebastian kwam, ondertussen twintig jaar geleden was ik reeds onder de indruk van deze stad. Mooie gebouwen, die weerspiegeld worden in de oceaan. De allerlekkerste tapas om je vingers bij af te likken, mooie en vriendelijke mensen met een rijke cultuur. Ondertussen ben ik al verschillende keren teruggekeerd om steeds nieuwe plekjes te ontdekken en heb ik een rondreis gemaakt langs de kust, plekjes die ik graag met jullie deel. 

     Baskenland Spanje

Ik heb het geluk dat ik een zus in Spanje heb wonen die vaak moet rondreizen voor haar werk en waar ik dan geregeld bij aansluit in Spanje of Portugal. Samen reisden we langs de Noordkust van Spanje. Onze eerste stop was San Sebastian: We logeerden in de stad, huurden een appartementje in het centrum. San Sebastian is niet goedkoop, eigenlijk is het duurste stad van Spanje, maar duur in Spanje is zoals standaard bij ons. San Sebastian heeft alles, echt alles! Als ik ergens een appartementje mocht kiezen, dan was het zeker hier. Mens mag dromen, toch? Het heeft twee stadsstranden, genaamd 'La Concha' en 'Ondaretta' . 'Zurriola' is een surfstrand, om er te geraken, steek je de brug over, net achter het moderne Kursaal gebouw. In de zomer worden hier ook soms concerten gehouden en het filmfestival is ook een grote happening. Een mooi uitzicht op de stad heb je vanaf de Monte Igueldo. Je kan er geraken met de oude kabelbaan. Boven, in de vuurtoren kan je ook een museum vinden en zo meer te weten komen over de geschiedenis van de stad. Wandel rond in het historisch centrum want het is prachtig. Als je honger krijgt raad ik aan om Pintxos te eten, loop het ene na het andere cafeetje binnen en eet enkele tapas, super gezellig en heel lekker! De eerste keer was ik wat onder de indruk omdat ze al het afval op de grond gooien aan de bar, maar op het einde van de avond kuisen ze alles op.

Op de Urgull, de kleinste berg staat een beeld van Christus, hierdoor wordt San Sebastian soms 'klein Rio' genoemd.

Van San Sebastian reden wij richting het westen, gestopt in Zarautz (surfspot), Getaria, mooi vissersdorp en heel de kust af tot in Bilbao. Wij maakten ook een stop in Ea, een heel klein maar charmant plaatsje. Je kan er stoppen voor een lunch en even rondwandelen. Stop zeker in Gaztelugatxe. San Juan de Gaztelugatxe is een kleine kerk op de top van een rotsachtig eilandje. Een prachtige wandeling, met heel veel trappen, bij aankomst trek je drie keer aan de bel en ontvang je gratis geluk. De zee is er wild, ruig en schuimend. Ondertussen is deze plek al gebruikt voor opnames van onder meer de Games of Thrones. De kerk staat hier al sinds de tiende eeuw, en is een magische plek. De streek rond Bilbao vind ik uitermate prachtig, de stad iets minder maar toch zeker een bezoek waard. Al is het maar om naar het Guggenheim te gaan en haar moderne kunst te bewonderen. Maak ook ineens een boottochtje op de Nervion. Volgende stop: Santander, Cantabria. In de tweede helft van de 19e eeuw was het een kuuroord voor de rijke klasse. Wat de stad zo mooi maakt is de nabijheid van de groene bergen en de zee. In de stad zelf vind je heel mooie en historische gebouwen. Het Centro Botin, kunstmuseum is dan weer een modern gebouw dat opvalt tussen al deze historische gebouwen. Het werd ontworpen door Renzo Piano, bekend van Centre Pompidou en Nemo in Amsterdam. Santander is nog niet opgevreten door het massatoerisme zoals Barcelona of Madrid. En is nog echt Spaans en authentiek. Vanuit Centro Botin kan je met een bootje naar het surfstrand Somo geraken, neem een surfles en geniet.

 In Tonanes logeerden we in Palacio de Tonanes, hele mooie plek. Super lekker eten ook, heel rustige ligging. Van hieruit kan je een prachtige wandeling maken langs de kliffen tot aan het strand van Cobreces. Stop zeker ook in Santillana del Mar, een middeleeuws stadje. Toeristisch wel maar toch een bezoekje waard. Comillas vonden wij ook echt de moeite. El Capricho is een ontwerp van Gaudi. Sla ook het park niet over.

Heb je nog meer tijd? Trek naar de Picos de Europa, heel bijzondere plek. De pieken van de bergen in combinatie met het groene landschap, de meren zijn zo uniek en afwisselend. Ervaar de rust. De stilte. Voel je nietig tussen al dit moois.

Het weer kan hier onstuimig en onvoorspelbaar zijn, maar voor een mens als ik die af en toe geniet van een regenbui is dit niet erg, integendeel het is de oorzaak van al dit moois.

Al schrijvende krijg ik heimwee naar dit prachtige gebied, en besluit ik nog eens gauw terug te keren.


 


Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin