Surftrip met zoon

23-12-2019

Surfen: Ik surfen? Nooit gedacht. Ik ben namelijk een angsthaas, en heb altijd doemscenario's in mijn hoofd vooraleer er aanleiding is. Toch probeer, of dwing ik mezelf om af en toe uit mijn comfortzone te stappen. Dus surfen, dat was er zo eentje.

Het werd Portugal, niet te ver, niet te duur, afwisselend. Samen met de zoon reis uitstippelen, leuke plekjes zoeken, heerlijk toch. 

Eerste stop Lisboa: Toffe stad, maar tegenwoordig heel druk... vooral sinds die tuk- tuks er rijden denk ik dan. Maar op zich wel de moeite waard om paar dagen rond te hangen. Wij sliepen buiten de stad in heel klein dorpje en konden de trein nemen naar de stad. 

Tweede stop: Ericeira. Goh Ericeira weer zo een plekje naar mijn hart. Een oorspronkelijk vissersdorp met prachtige stranden. Ondertussen uitgegroeid tot een surfmekka, maar toch nog eentje waar de charme bewaard is gebleven. Het is officieel erkend als wereldsurfreservaat. We logeerden in een hostel waar je ook dubbele kamers kan boeken of zelfs een kleine studio. Het bleek een alternatieve plek, een soort ashram in de stad. Mijn zus die in Spanje woont is een paar dagen afgekomen om ons te vergezellen, we hebben veel gelachen in onze ashram. Ericeira heeft super leuke restaurantjes, barretjes, gezonde en vegetarische eetplekjes. Er zijn verschillende stranden, baaien waar de golven niet overal even sterk zijn. Een prima plek voor zowel beginners als ervaren surfers. In de surfshops daar kan je een gratis surfmap meenemen waar heel veel info opstaat over de verschillende surfstranden, het niveau, de soort golven. Wij volgden les bij Ericeira Surfriders, een ongedwongen surfschool met symphatieke leraars en geen al te grote groepjes. 

De eerste dag lag ik heel de tijd in het water, naast of onder mijn plank terwijl zoonlief de ene golf na de andere nam. Talent van zijn vader. Mijn neus was vooral gespoeld voor de komende maanden en die avond kon ik mijn armen niet meer bewegen, dit is topsport! De surfschool neemt je elke dag mee met een busje naar een strand waar op dat moment de condities goed zijn. In Ericeira vond ik Praia Foz do Lizandro een heel fijn strand, zandstrand met fijne golven en paar leuke eettentjes. Ook een strand waar je dagje kan relaxen.

Onze volgende stop was  iets verder weg van Lissabon naar het noorden toe, Peniche en Baleal. Hier verbleven we in Casa Supertubos, beetje uit het centrum: appartementjes met grote gemeenschappelijke keuken en zwembad. Hele fijne plek om te verblijven, ondertussen hebben ze tweede locatie opengedaan in Peniche centrum. www.casasupertubos.com

 Toen we toekwamen in Peniche werden we vooral verwelkomd door een verschrikkelijke stank. Blijkbaar kwam dit van de visfabriek en als de wind fout staat dan heb je pech, de volgende dag was de geur gelukkig verdwenen. Ook in Peniche zijn er heel veel verschillende en vooral prachtige stranden. Vooral die in Baleal en Ferrel zijn echt heel mooi. Wie wil surfen komt hier echt aan zijn trekken. Surfscholen in overvloed. Wij kozen GO4surf in Peniche, en dit bleek een hele goede keuze. Super symphatieke school met professionele leraars, en een fijne aanpak naar kinderen toe. Ondertussen wil ik vertellen dat ik het surfen geweldig vind! Ik lig nog steeds meestal in het water, in tegenstelling tot recht te staan op mijn plank, maar ik geniet ten volle. Terwijl ik een gevecht aanga met mijn plank, koord of de zoveelste neusspoeling krijg ben ik volledig in het moment. Voor een piekeraar zoals ik gebeurt het niet gauw dat alles rondom mij even verdwijnt en ik opga in het moment. We zijn ook gaan kijken naar het kampioenschappen surfen onder de 14 jaar dat toen plaatsvond, wauw wat die jonge gastjes konden was fantastisch om te zien.

We hebben ook nog een stop gemaakt bij Noah surfhouse omdat er familie logeerde. Hele mooie plek maar wel wat prijzig in Santa Cruz.   https://www.noahsurfhouseportugal.com/en

Achteraf zijn we terug zuidelijker afgezakt, naar Setubal en Comporta. Comporta is heel mooi, een beetje Ibiza stijl met mooie witte stranden. Iets chiquer wel. We logeerden hier op een prachtige plek, A Serenada Enoturismo en ook in Sobreiras, Alentejo Country hotel. Alentejo is heerlijk rustig en af en toe waan ik me zelfs in Afrika. In Setubal zijn we dolfijnen gaan spotten en hebben wat rondgehangen in het stadje en in de haven. Onze reis zit er na twee weken op, maar ik weet dat niet onze laatste surfreis zal zijn. Volgende keer doen we een ander deel van de kust in Portugal, of gaan we naar het Baskenland.

Voor wie zich al eens dichter bij huis wil wagen aan een surfles, kan ik surfschool Domburg in Zeeland aanbevelen. Aangename surfplek voor beginners en niet te ver rijden. https://www.sportshopdomburg.nl/

boekinspiratie: Surf&Stay Veerle Helsen     I love the seaside Portugal 

filminspiratie: Stay Salty

muziekinspiratie: Jack Johnson



Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin