Ibiza en Formentera

27-12-2019

Ibiza, ik moet toegeven dat er nog mooiere eilanden zijn en minder toeristisch. Maar toch is er iets. Wat het net is, dat moet je zelf ontdekken. Ik denk dat het gevoel van: 'Niets moet en alles kan' er iets mee te maken heeft. Ik behoor niet echt tot de party crowd en ben ook geen zweverig type. Ik hou wel van een feestje, maar dan niet te groots en liefst spontaan. Ik sta dan ook weer open voor een weekje mindfulness of yoga, maar wanneer er in groep een of andere spirituele dans wordt uitgevoerd, ga ik rennen. Beheerst spiritueel zeg maar. Toch heb ik echt iets met eilanden. De wind. De sfeer. Alsof ik mij er vrijer voel, ook zo fijn om altijd omringd te zijn door de zee. Formentera is prachtig, een klein paradijsje. De eerste keer dat ik het zag was in 'Lucia y el sexo' en wist dat ik daar toch keertje naar toe wou. Joni Mitchell schreef hier ook haar album 'Blue' in 1971.


Ibiza, behoort tot de Balearen, het was vroeger een hippie eiland en daarna vooral bekend voor haar nachtleven. Maar vergeet het westen en trek naar het noorden en noordoosten. Geniet van de rust die je hier toch nog kan vinden. Het is een redelijk duur eiland, maar ik ga jullie toch wat tips geven om het low budget te houden. Wat je zeker best doet is een auto huren of een scooter, om jezelf te verplaatsen. Je kan een appartementje huren via airbnb of er zijn nog wel wat betaalbare kleine hotelletjes. Ik verbleef reeds in Club Cala Azul, in het noordoosten. Je kan er een appartementje of kamer huren: Er zijn twee buitenzwembaden, waarvan je in eentje echt banen kunt trekken. Het wordt uitgebaat door Italiaanse familie, wat maakt dat je er ook lekker kan eten. Vooral de ligging is goed. Sant Carles de Peralta is een tof en mooi dorp met paar gezellige restaurantjes, gezonde ontbijtplekjes en je vindt hier ook de hippiemarkt. In de zomer is ze ook geopend in de avond, wel leuk sfeertje dan. Van de club kan je naar heel mooi strandje wandelen, Cala Llenya. Ga zeker iets eten in 'Bar Anita', een nog authentiek restaurantje. Als je van kamperen houdt, dan is 'Camping la playa Ibiza' wel een optie. Je kan hier je tentje zetten, tipi of bungalow huren. Er zijn yogalessen, je vindt er een lekker eettentje met gezond ontbijt en de camping ligt pal aan zee. Ibiza heeft wel enkele mooie stranden en baaien. Aguas Blancas is er zo eentje dat ik wel de moeite vind. Je kan er ook iets eten. De zee is er beetje ruiger en er liggen rotsen rond het strand. Cala Xuclar in het noorden vond ik ook heel mooi. Goed te combineren met Cala Xarraca, dat beetje meer naar her westen ligt. Bezoek ook zeker San Juan de Labritja, en liefst op een zondag. Dan is er een leuke niet al te groot markt met handgemaakte spullen, er hangt een ongedwonge en gezellige sfeer. Ik liet er ooit mijn haren kort knippen door lokaal meisje onder een boom. Stop voor een lekkere lunch in 'La Paloma', je kan er zitten in de gezellige tuin. Het heeft wel een hoog hipster gehalte, maar het kan nog net. San Gertrudis ligt in het midden van het eiland, is een mooi en gezellig dorpje. Ibiza town vond ik ook nog wel ok, voor een uitstapje zeg maar. Het is er wel druk, zeker in de zomer. Neem zeker de boot naar Formentera. De Aquabus heeft ook kleinere bootjes en maken zo de uitstap nog aangenamer. Voor zo'n twintig euro ben je in veertig minuten op Formentera. Vergeet je snorkelmasker niet! Je kan op Formentera een scooter huren of  een Mehari of natuurlijk een fiets. Oooh Formentera... de rust, de eenvoud. De witte stranden. De wind. De blauwe zee. Blijkbaar is de zee er zo helder omdat het eiland de hoogste concentratie posidonia bezit, een waterzuiverend plantje. Heb je meer tijd, blijf langer. Het eiland is klein en overzichtelijk. Formentera is stijlvol en kleinschalig. Bezoek zeker enkele stranden, zoals: Ses Illets, Es Calo, Cala Saona. Maar rijd af en toe een zandweggetje in en ga op ontdekking. Ga naar Es Pujols, klein vissersdorpje. Er zijn wat winkeltjes te vinden, paar cafeetjes. In het uiterste zuiden vind je Cap de Barbaria, je ziet de vuurtoren liggen. Hier is het heel rustig. De hoofdstad, San Francesc Xavier is mooi en authentiek maar iets drukker. San Ferran is rustiger. De vuurtoren, Faro de la Mola staat op een klif en je hebt er prachtig uitzicht. Het monument is gewijd aan Jules Verne. Nog tijd over? Trek naar het natuurpark 'Ses Salines'. Je kan hier vogelspotten of genieten van de zonsondergang. 

Filminspiratie: 'Lucia y el Sexo'

Muziekinspiratie: 'Jose Gonzalez'


Alle rechten voorbehouden 2019
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin